Verzekeraar moet waarschuwen bij wanbetaling

Verzekeraar moet waarschuwen bij wanbetaling 15 februari 2016

Een verzekeraar moet een verzekerde die de premie niet betaalt, eerst uitgebreid waarschuwen voor de gevolgen van de wanbetaling. Pas daarna kan de verzekering worden beëindigd.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. Een consument had twee bromfietsverzekeringen afgesloten. Na een jaar stuurde de verzekeraar de rekening voor de verlenging van de verzekering. Aangezien de betaling uitbleef, stuurde de verzekeraar tot driemaal toe een herinnering met op een gegeven moment de waarschuwing dat de dekking was vervallen. Bij een controle van de RDW bleken de brommers onverzekerd, en een dag later betaalde de man de openstaande premie, zodat beide verzekeringen werden hersteld. De RDW gaf hem een boete van 674 euro, omdat hij niet kon aantonen dat hij verzekerd was. De verzekering weigerde het bewijs te leveren.

Direct betaald

De bromfietseigenaar claimde de boetes bij zijn bromfietsverzekering, omdat hij de aanmaningen en waarschuwingen nooit zou hebben ontvangen. Pas de derde aanmaning kreeg hij onder ogen, en die heeft hij direct betaald. Het is dus niet zijn schuld dat hij onverzekerd heeft rondgereden en de verzekeraar had hem het bewijs van verzekering moeten geven.
Bij de geschillencommissie kreeg hij gelijk. De verzekeraar kon niet aantonen dat de verzonden aanmaningen daadwerkelijk door de verzekerde waren ontvangen. De bromfietseigenaar was dus niet gewezen op de gevolgen van het niet betalen en daarom komen de boetes voor onverzekerd rijden voor rekening van de verzekeraar.

Bron: www.kifid.nl