ING wil betalingsgedrag verkopen

ING wil betalingsgedrag verkopen 10 maart 2014

ING wil bedrijven als Albert Heijn inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten om hun op maat gesneden advertenties te kunnen aanbieden. Dat zegt directeur Particulieren Hans Hagenaars van ING in Het Financieele Dagblad. Sem van Berkel vindt het een uitstekend plan van ING. 

De bank heeft daarvoor een speciaal 'big data'-team geformeerd, dat de gegevens uit het betalingsverkeer kan analyseren. Hagenaars verwacht nog dit jaar van start te kunnen gaan met een proef.Als de proef succesvol is, kan de dienst worden uitgerold naar de circa 4,2 miljoen klanten die bij ING bankieren. Bedrijven gaan ING dan waarschijnlijk betalen voor de dienst, maar dat is nog niet zeker.  ING is zich ervan bewust dat het plan tot privacydiscussies kan leiden. „We moeten dan ook ruim binnen de grenzen blijven van wat de maatschappij accepteert”, aldus Hagenaars.