Dit is GEEN economische crisis: 5 mythes die ons denken blokkeren

Dit is GEEN economische crisis: 5 mythes die ons denken blokkeren 25 maart 2014

'Veel bedrijven waar het slecht gaat hebben de neiging alles en iedereen in onze omgeving de schuld te geven en te roepen dat we er niets tegen kunnen beginnen. Hoofdschuldige: de economische crisis. Tegelijk zijn er overal om ons heen bedrijven die zeer succesvol zijn. Blijkbaar hebben zij geen last van de vijf mythes die ons denken blokkeren. Wat speelt is geen overmacht. Dit is GEEN economische crisis!'
Aan het woord is Guido Thys (bedrijfsverloskundige De Dwarsdenkerij), die op 20 maart het openingsverhaal mocht houden op het Jaarcongres Credit Management 2014 dat in het teken stond van ‘economische groei’. Volgens Thys lukt het ons al sinds 2008 niet meer om uit de crisis te klimmen omdat 5 mythes ons denken blokkeren. Welke mythes zijn dat?  

Mythe 1 – ‘We hebben te maken met een economische crisis’

‘Waarom is dit een mythe? Omdat het niet het simpelste antwoord is’, aldus Thys. ‘We zijn met het crisisspelletje begonnen in 2007-2008. Historisch gezien is er 11 keer een crisis voorgekomen sinds de tweede wereldoorlog. Als het vaak voorkomt is het normaal. Alleen na 1-2 jaar horen we er uit te klimmen. Zelfs uit de double dip in de jaren 80’s zijn we na twee jaar uitgekomen. Wat gaat er dit keer mis waardoor het niet lukt?’  ‘De simpelste verklaring waarom het niet lukt uit de crisis te komen’, vervolgt Thys, ‘is dat onze bedrijfsmodellen uit vervlogen tijden stammen. Ze zijn aan het einde van hun levenscyclus gekomen. In tijden waarin je nog geen half jaar vooruit kunt kijken, is het niet zo verwonderlijk dat deze oude modellen niet meer werken. Het probleem is dat er niet één model omvalt, maar allemaal tegelijk. Een domino-effect. Daarom is dit geen economische crisis, maar een systeemcrisis.’  

Mythe 2 – ‘Het is overmacht’

Thys heeft op Google de zoektermen ‘crisis’ en ‘tips’ ingetikt en de tips die daar uitkwamen gelden net zo goed voor tijden waarin het geen crisis is. ‘Blijf investeren, zorg goed voor je klanten, houd de kasstroom in de gaten, et cetera. Al deze tips gelden ook in normale tijden’, aldus de bedrijfsverloskundige. 
‘Mensen zeggen; ‘wat maakt mij het uit wat voor crisis is? Ik kan er niks aan doen.’ Maar dat is niet waar. Stop, om te beginnen, met te zeggen dat het slecht gaat want dan wordt het vanzelf een self fulfilling prophesy. Als het echt overmacht was, waren er geen succesvolle bedrijven. En die zijn er wel, terwijl ze last hebben van dezelfde omstandigheden. Bill Gates werd gevraagd; er komt recessie, wat doet Microsoft? Gates zei; ‘we hebben het erover gehad in de board en besloten niet mee te doen’. Arrogant ja, maar hij heeft gelijk gekregen. Microsoft is nog nooit zo hard gegroeid sinds de crisis begon. Daarom is mijn stelling: groeien is een keuze.’  

Mythe 3 – ‘Het waait het wel over’

‘Als een systeem aan het einde van zijn levensweg komt, is er maar één weg en dat is naar beneden’, constateert Thys. ‘E-mail is over zijn hoogtepunt heen, wisten jullie dat? Als mijn zoon een e-mail van school krijgt, moet ik dat via Whatsapp aan hem doorsturen. Ik ben in de FD Gazellen gedoken. Slechts 18 procent van deze snelle groeiers is organisch gegroeid of via overnames. 78 procent is een nieuwe speler of een bestaand bedrijf dat iets totaal nieuws is gaan doen. Natuurlijk is er wel groei, maar die is heel ongelijk verdeeld. Door te blijven doen wat je altijd al deed ga je er in ieder geval niet van profiteren.’ 

Mythe 4 – ‘Het draait om geldstromen’

‘Geldstromen zijn belangrijk’, licht Thys de laatste mythe toe. ‘Maar je continuïteit hangt samen met je bestaansrecht. Bestaansrecht krijgen we van klanten in de vorm van geldstromen. Als de geldstromen minder worden, is de waarde die klanten uw diensten en producten toekennen afgenomen. Geld stroomt niet naar hard werken, maar geld stroomt naar waarde. Die waarde heeft te maken met het product dat u levert, maar ook met wat daar om heen zit. Uw klant moet u het succes gunnen. Als de geldstromen omdrogen, bent u misschien wel niet zo’n plezante club om zaken mee te doen.’  

Mythe 5 – ‘Als we maar denken en doen als altijd...’

‘Nee!! Successen uit het verleden zijn de grootste vijand van de toekomst. Mensen in bedrijven moeten voortdurend nadenken; met al dat harde werk dat we de hele dag doen, hoeveel waarde creëren we daarmee eigenlijk voor de klant?’ Om te komen tot doorbraakinnovaties is het nodig ons denken om te draaien. Thys geeft een voorbeeld. ‘Filosofen hebben het er al eeuwen over of het glas nou half vol of half leeg is, maar vanuit de scheikunde bekeken is het glas altijd helemaal vol; halfvol met waterstof en halfvol met zuurstof. Als we echt iets willen veranderen zullen we out-of-the-box moeten denken. The magic happens outside the comfort zone’, besluit Thys.   

Geplaatst op 25-03-2014 door Jeppe Kleyngeld ; Financieelmanagement.nl