De nepdeurwaarder

De nepdeurwaarder 29 januari 2016

Het is maandagmiddag half 5, ineens word je gebeld door een man die nogal dreigend overkomt. Het is een deurwaarder, of iemand van de rechtbank Amsterdam en het overvalt je. Maar één ding is wel duidelijk: je hebt een probleem!

Je bent een kleine ondernemer en je hebt een aantal maanden geleden een factuur van een bedrijvengids niet betaald. Die bedrijvengids waarvan je dacht dat het zo’n nep-factuur was. Die onzin heb je zo vaak gezien. Maar de deurwaarder vindt het helemaal geen onzin. Sterker, de volgende dag worden al je rekeningen geblokkeerd... en dat is erg slecht nieuws. Hoe moet het dan verder met je bedrijf?
De deurwaarder is dwingend en heeft een voorstel: je moet direct 11.000 euro overmaken als borgsom. Zodra je dat gedaan hebt, worden je rekeningen niet meer geblokkeerd en krijg je het geld dezelfde dag nog teruggestort, verminderd met het bedrag van de openstaande vordering bij de bedrijvengids. Je bent uiteindelijk ruim een half uur met de man aan het bellen en op het moment dat je ophangt, heb je met internetbankieren de 11.000 euro overgemaakt. Je schrikt direct en beseft dat het foute boel is. Je belt de bank en de politie. Niemand kan echter iets voor je doen.
Je wordt gebeld. Wat te doen? Wees altijd alert als je wordt gebeld door een persoon die zich voordoet als deurwaarder of incassomedewerker. Je zal verrast zijn, misschien wel overdonderd, maar probeer rustig te blijven.
Bij welke zaken moeten alarmbellen gaan rinkelen?

  • Echte gerechtsdeurwaarders zullen je nooit vragen een bedrag plus borg over te maken om de zaak ‘snel op te lossen’. Echte gerechtsdeurwaarders innen geen cent meer dan dat er op de openstaande rekening staat en zullen nooit aan je vragen direct online geld over te boeken.
  • Tijdens het gesprek vraagt de ‘gerechtsdeurwaarder’ vaak bevestiging van zijn vragen. Vragen als: klopt het dat je niet hebt betaald/klopt het dat je een aanmaning hebt gekregen? Etc. LET OP!! Dit is een verdacht gesprek.
  • Een gerechtsdeurwaarder belt NOOIT voordat er eerst per post correspondentie is geweest zoals facturen en aanmaningen. Heb je niets op papier? Vraag dan aan de beller dit op te sturen. Aanmaningen worden altijd aangetekend verstuurd.
  • De ‘gerechtsdeurwaarder’ dreigt met beslaglegging de volgende dag. Beslaglegging gebeurt alleen nadat er een gerechtelijke beslissing is geweest. Als dat zo is, had je dit al langer van te voren geweten.
  • Let op als de ‘gerechtsdeurwaarder’ je vraagt een spoedoverboeking te doen. Spoedoverboekingen/spoedbetalingen kun je NIET storneren, in tegenstelling tot wat de ‘gerechtsdeurwaarder’ je wellicht vertelt.

Wat te doen tijdens het gesprek 1. Noteer de naam van degene die je belt. Vraag daarbij door wat zijn functie is en check, als het kan, tijdens het gesprek of de beller voorkomt in het register gerechtsdeurwaarders van de KBvG.

  • Komt de naam niet voor in het register? Dan heb je NIET te maken met een gerechtsdeurwaarder.     
  • Houd er rekening mee dat de oplichter een naam van een geregistreerde gerechtsdeurwaarder oneigenlijk kan gebruiken.
  • Bel bij twijfel het algemene nummer van het kantoor van de ‘gerechtsdeurwaarder’ en vraag of jouw zaak bij hen bekend is. Moet je hiervoor eerst het gesprek met de deurwaarder beëindigen, doe dat dan.

2. Noteer het exacte tijdstip waarop je wordt gebeld, dan kan de politie dit later navragen. 3. Neem het gesprek op, als dit mogelijk is. 4. Zet het gesprek op handsfree zodat anderen kunnen meeluisteren en eventueel dingen kunnen nazoeken op internet of in de administratie. 5. Noteer de rekeningnummers waarop u het geld zou moeten overmaken. 6. Maak GEEN geld (online) over.
Het kwaad is al geschied Heb je het vermoeden dat je slachtoffer bent geworden van een nep-deurwaarder? Heb je toch geld overgemaakt? Onderneem dan het volgende:

  • Neem contact op met je bank en overleg naar de mogelijkheden van blokkeren, terugstorten en eventuele vervolgstappen. Online overboekingen worden vaak dezelfde dag nog overgeboekt. Deze boekingen kunnen niet teruggehaald worden (storneren).
  • Doe aangifte van deze oplichting bij de politie in jouw buurt. Neem daarbij mee:  - Afschriften waaruit blijkt dat een bedrag is overgeboekt. - De extra gegevens zoals naam deurwaarder, exacte tijdstip van telefoongesprek, rekeningnummer, gespreksopname etc.
  • Heb je een rechtsbijstandsverzekering, overleg dan met je verzekering. Afhankelijk van de voorwaarden zou men iets voor je kunnen betekenen.
  • Meld deze (poging tot) oplichting bij Opgelicht?! en bij de Fraudehelpdesk.

 

Bron: Opgelicht-avrotros.nl