Casper Sonnega winnaar Credit Management Award 2016

Casper Sonnega winnaar Credit Management Award 2016 12 april 2016

Tijdens het Jaarcongres Credit Management op 7 april 2016 op de Landgoederij te Bunnik is Casper Sonnega (Head of Collections Business Unit Benelux bij Santander Consumer Finance) onderscheiden met de Credit Management Award 2016. De jury heeft Casper Sonnega verkozen tot winnaar om drie redenen:

Resultaatgerichtheid

Een belangrijke succesfactor van Sonnega’s beleid is de inzet van externe expertise en outsourcing. Hij weet welke krachten hij in huis heeft en welke specialiteiten hij beter extern kan inschakelen. Ook heeft hij heeft durven investeren in de juiste kennis en tools. Deze aanpak heeft geleid tot een reductie in achterstanden en verliezen voor Santander Consumer Finance Benelux. Ook is de flexibiliteit en schaalbaarheid van de credit management-organisatie sterk toegenomen.

Teamwork

Sonnega is een duidelijke people manager die begrijpt dat mensen uiteindelijk het succes van de organisatie bepalen. Hij kijkt goed naar de individuele krachten en persoonlijkheden van zijn mensen en maakt hier zo goed mogelijk gebruik van bij het overwinnen van de uitdagingen van het team. Hij besteedt ook veel aandacht aan competentieontwikkeling, opvolgingsvraagstukken en employee engagement.

Beïnvloeden en adviseren

Binnen de context van de omgeving van een bank weet Sonnega met zijn team een soepele samenwerking te bewerkstelligen en wordt er vanuit bijzonder beheer vaak input geleverd. Zo ondersteunde zijn team de operations-afdeling door het ontwikkelen van nieuwe dashboards en nemen zij vaak de lead in projecten over de verschillende units heen. Samengevat helpt Sonnega de business met het bewust en verantwoord nemen van risico’s en beslissingen. Een andere belangrijke reden voor Sonnega’s succes is de keuze voor een datagedreven strategie en visie. Het opslaan van meer klantendata, ontwikkelen van eigen datamarts, de organisatie overtuigen dat collections toegang behoeft tot alle data uit de customer life cycle en die data slim en proactief te gebruiken. Tot slot stelt de jury vast dat Sonnega een gedreven credit manager die altijd vol enthousiasme het debat aangaat over het veranderende vakgebied en wat dat vraagt van professionals in credit management. Allemaal duidelijke redenen voor de jury om Sonnega te honoreren met deze prestigieuze award. De Credit Management Award is Nederlands meest prestigieuze prijs voor uitzonderlijke prestaties op het gebied van credit management. Zoals ieder jaar is de eerste stap het werven van interessante pre-genomineerden die een aansprekende bijdrage hebben geleverd aan het professionaliseren van credit management binnen hun organisaties. Daar zetten de community managers van Alex van Groningen hun CFO netwerk voor in en bekenden uit de credit management community. Uit de ingezonden cases kiezen zij een top 3. Deze top wordt door de redactie van FM.nl (Financieel-Management) benaderd voor een interview. De interviews vormen het uitgangspunt voor de pitches en de jurygesprekken en tellen mee in de beoordeling van de uiteindelijke winnaar. De pitches en jurygesprekken vonden plaats op dinsdag 22 maart. Aan de hand hiervan heeft de jury de winnaar bepaald.

De jury bestond uit:

  • Richard van Sintemaartensdijk (GBS Accounts Receivable & Credit Manager SCA Hygiene Products en winnaar 2015)
  • Marco van Katwijk (Manager Tone of Voice Betalen Essent en winnaar 2014)
  • Wilma Arends (Manager Treasury and Credit Risk bij Molex en winnaar 2011)
  • Jordan van Vilsteren (oud CFO Ricoh)

Bron: Creditexpo